Friday, December 31, 2010

New Year

Sbgai tanda perpisahan, jom kita share 1 cite.. Cite ni aku dgr dari kecik lagi, dan banyak define hati aku utk xberdendam..

Waktu aku kecik dulu, macam tadika kot. Ada 2 budak gadoh dan dendam. Setiap kali sorang buat salah, yang lagi sorang akan report. Kalo sorang lagi ada silap jwb ke, sorang tu gelak cam nak mampos. dan da tentu la bdak2 laen gelakkn budak 2 ekor ni..

Ada la sorg cekgu pempuan yg bk hati dan lembut ni tau pasal gado dorang ni. So dia tegur la dorang.. dan ckp jgn berdendam.. Blaja la memaafkan. Xnk mengalah, dua2 ni soalkn kt cikgu pesal plak??

Cekgu tu xjwb dgn poyo psl dosa neraka pahala syurga apa sume. Pe la budak tu kesah psl bnda pas mati kan. Dia ckp, esok dia jwb.

Esoknya, dia bawak pisang byk g klas. Pastu dia tnya satu klas, spe ada dendam, mrh dgn org lain yg disimpan lm2.. Sorg demi sorg mengaku, aku xtermasuk.. Pastu dia ulang, xbaik berdendam. Kalo xcaya, sape ada dendam, ambik pisang ni dan simpan je bwh meja slagi ada dendam. So ramai la yg ambik pisang tu, termasuk la yg asalnya xmgaku ada dendam dgn org, termasuk la aku.

So ktorg pn simpn la pisang tu, kdg2 lupe pn ada.. Ada la yg memaafkn kot org yg didendaminye, buang pisang tu, tp xramai la, aku xtermasuk. Makin lm, pisang tu makin busuk dan sgt jelik da bau. Da xthn, ktorg tnya cekgu Siti. Bole x ktorg buang pisang ni? Busuk la...

Pastu dia jwb, pisang tu adalah dendam korg; meja tu hati korg.. Slama mn korg berdendam, membenci satu sama lain, ada pisang busuk yg mereput yg jelik dlm ht korg. Blaja la memaafkn org, lepaskn salah org, sume org pernah bt slah.. So ramai la yg memafkn, buang pisang tu.. Budak dua ekor tu menangez dan peluk satu sm lain dan akhirnye jd besfren smpi masing2 kawen. Dgr cite, ble sorg tu pregnant, sorg jd bidan, dan mcm tu la sbaliknya..

Dengan itu, sbgai penutup tahun br ni.. Mari la kita memaafkn salah silap org yang dah lalu...

No comments:

Post a Comment